torsdag 10 februari 2011

Meditation med mera




Denna vecka har så mycket hänt så jag kan knappt hänga med själv. Jag försökte meditera en stund igår, men det var så svårt... Jag försökte tänka mig modellen med bilen (populär inom KBT)- att jag sitter i en bil, och alla tankar som kommer är bara vägskyltar som glider förbi, som jag noterar men sedan inte tänker mer på när de väl åkt förbi. Ungefär så, det är svårt att förklara så kortfattat. Jag har som hjälpmedel när jag mediterar mina "stresskulor".



Kulorna härstammar från Kina. Från början var dessa kulor tillverkade av riktigt järn och de började tillverkas redan på 1300-talet. De påverkar meridianerna i kroppen. Våra tio fingrar är nämligen förbundna med de vitala organen, hjärta, lever, mjälte, lungor, njurar, gallblåsa, mage och tarmar. Genom att snurra kulorna runt i händerna skapar man lätt en bättre cirkulation för kroppens vitala energi. För mig är det ett hjälpmedel att fokusera på rörelsen och det svaga plingandet av bjällrorna som finns inuti kulorna. Du kanske har något bättre sätt att meditera på, men för mig passar detta utmärkt.

Jag har vart mycket förkyld och dålig nu igen, en sådan period då jag verkligen mått kass. På grund av stress tror doktorn, och det kanske är det. Mycket händer i mitt liv just nu, allt ändras hela tiden och det är inte lätt att hänga med. Men jag kämpar på, "tyck-synd-om-mig-tröjan" (Mia Törnbloms underbara uttryck) får högst vara på fem minuter som mest varje dag, sedan slänger jag den och gör något konstruktivt istället. When the going gets tough, Emmie gets tougher!

See you guys n´ gals!

XOXO

/ Em

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar