tisdag 2 november 2010

From chubbyness to fitness



Så här går det med min plan för att bli i bättre form;
+ Jag har hållt i med träningen, minst två dagar i veckan har fungerat ganska bra den senaste tiden. Jag styrketränar samt går på Flow, Pilates och Yoga. Jag skall testa Bodycombat nästa vecka, plus att jag är sjukt sugen på att börja med Thaiboxning eller Krav Marga, men det blir ett senare projekt.
+ Jag ser framför mig hur jag går ner i vikt, mår bättre och blir piggare.
+ Varje gång jag har tränat ordentligt märker jag hur jag genast blir piggare, gladare och orkar mer över huvud taget. Det är så underbart.

- Att jag just nu är arbetslös gör att jag inte har den regelbundenhet och rutin i mitt liv som jag skulle behöva. Jag sover ibland alldeles för länge, vilket gör att jag blir slö och ännu tröttare.
- Vi har ofta kakor och godsaker hemma, och när jag är hemma och har tråkigt så äter jag. Trots att jag egentligen inte är speciellt sugen så tröstäter jag, och efteråt mår jag skit och vill ge upp. Men det gäller ju att inte ge upp, jag måste tänka att okej, jag borde inte ätit så mycket men det är inte hela världen. Om jag tänker i morgon att jag tillbringar lite extra tid på gymmet så kommer det att jämna ut sig, det är ingen katastrof.

SÅ, min strategi;
1. Tänka på vad jag äter, men inte överdrivet. Om jag är för nitisk så vet jag att jag kommer tröttna. Jag tänker ha en dag i veckan då jag får äta precis vad jag vill, men alla andra dagar måste jag tänka efter innan jag tar den där kakan till kaffet eller den där extra portionen som jag inte egentligen vill ha, utan tar bara för att "jag är så sugen".
2. Väga mig en gång i veckan och anteckna det.
3. Mäta midja, rumpa, lår, byst och armar en gång i månaden. Måtten säger faktiskt mycket mer än vikten, det vet jag. För om jag tränar tillräckligt mycket så kanske inte vikten kommer att ändras lika mycket för fettet omvandlas till muskler. Here´s to hopin! ;)
4. Träna minst 2-3 gånger i veckan, blandat styrka och kondition.
5. Fyra fria dagar per månad då jag kan äta vad jag vill utan att behöva tänka på det.

Vad tror ni? Är det en bra strategi. Tips tricks och synpunkter mottages tacksamt!

Kisses Em

2 kommentarer:

  1. Bra, Emmie! Ett bra tips som alltid fungerat för mig är att välja ut något som inte är så viktigt för dina smaklökar (i mitt fall vitt bröd och vanlig pasta) och byta ut det mot något nyttigare (tex rågbröd/knäckebröd och fullkornspasta). Låt dig sedan fortsätta äta andra saker som du känner att du behöver äta för att vara nöjd, så kommer skillnaden knappt märkas.

    Att ändra på frukosten kan också i många fall göra under. Det är superbra att du valt en dag i veckan då du får äta vad du vill! Låt det gälla för frukosten också. Resterande dagar kan man tänka på att äta nyttigare frukostar, tex fiberhavregrynsgröt eller välling och en macka med skinka och tomat.


    Lycka till, jag tror definitivt du har rätt inställning för att bli nyttigare! :) kram

    SvaraRadera
  2. Ett litet tips:
    Dra på den bästa och gladaste låten du kan hitta och dansa som om ingen såg dej, en gång om dan. Du blir spruddlande glad och jag lovar att du bränner upp både deppighet, ilska och kalorier i ett litet nafs!
    Kram//Kissen

    SvaraRadera