onsdag 14 juli 2010

Sakta men säkert



Jag har i min nya viktiver kommit på att bönor och linser är något av det bästa naturen uppfunnit. Det är billigt gott och mättande, samtidigt som det innehåller väldigt lite kalorier och en massa fibrer. Tillsammans med lite sallad, något kött typ tonfisk eller rökt kalkon och lite olivolja och kryddor har jag en perfekt lunch som jag klarar mig på hela dagen. Bra tips till alla som vill äta nyttigare.

Det är inte förrän man gått upp lite i vikt efter att tidigare ha vart ganska normalviktig som man upptäcker hur mycket det påverkar ens allmäntillstånd. Mina knän och min rygg tar verkligen stryk av dessa extra kilon. Dessutom blir jag arg, sur och rentav deprimerad av allt socker som jag tidigare stoppade i mig i tid och otid. Att äta en massa socker är precis så onödigt och skadligt som att halsa i sig en massa rök och nikotin... Inte lika irriterande för omgivningen kanske men ändå precis lika destruktivt för kroppen. Jag har bara denna kroppen och den ska räcka i resten av mitt liv. Jag får ingen andra chans om jag gör mig själv riktigt sjuk.

Ibland äter jag för att trösta mig själv. Som nappen när man var liten är det extra skönt att äta riktigt mycket godis om man haft en jobbig dag eller känner sig lite allmänt nere. Det värsta är ju bara att exakt ingenting alls blir bättre om man stoppar i sig en massa skit. Det påverkar kroppen på så många negativa sätt att du kommer må mycket sämre i längden.

Jag har gett mig in i mitt "projekt" (a k a knubbis no more) hals över huvud, hänger mig totalt åt att läsa kostråd och tänker på hur jag ska må bättre hela tiden. Jag vet att det inte finns några snabba lösningar, ingen "quick fix" hjälper. Det jag behöver är en långsiktig lösning, ett sätt att leva som kommer få mig att bli friskare, piggare och starkare för varje dag som går.

Och jag tror på mig själv. Visst kommer jag att hitta en mängd fallgropar på vägen, men jag vet att det kommer löna sig i längden. Stark, vacker och sund, det ska jag bli!

Puss
/ Emmie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar